De redactie van Energie in het OV verzamelt verhalen, inzichten en interviews uit de sector. We brengen experts, beleidsmakers en vervoerders samen om kennis te delen en de energietransitie in het openbaar vervoer zichtbaar te maken.
De afgelopen maanden zijn nieuwe initiatieven gestart en beleidsstappen gezet om energie uit het openbaar vervoer het elektriciteitsnet te laten ontlasten.
Op 11 juni heeft HTM samen met de overheid, de gemeente Den Haag en andere partijen de intentieverklaring ‘Flexvermogen’ ondertekend om bij te dragen aan het oplossen van netcongestie in onze regio. Maar wat betekent dat precies?
Het onderwerp netcongestie was deze week volop in het nieuws. En dat onderstreept wederom de noodzaak tot het omarmen van innovatieve energie-oplossingen, waar het OV een bijdrage aan kan leveren, zoals het ontwikkelen van energiehubs.
Sophie Hermans, de minister van Klimaat en Groene Groei, heeft een brief aan de Tweede Kamer gestuurd over de aanpak van netcongestie en de noodzaak om het elektriciteitsnet efficiënter en flexibeler te benutten.
In een uniek pilotproject wordt de herinrichting van het voormalig Vafamilterrein in Hoek van Holland voor een gedeelte emissiearm uitgevoerd, dankzij een innovatieve samenwerking tussen de RET, de gemeente Rotterdam en het Zuid-Hollands Landschap.
In de podcastaflevering van New Business Radio van donderdag 19 juni 2025 luister je hoe OV-bedrijven met slimme, creatieve oplossingen dit probleem weten te tackelen en zo de toekomst van duurzaam OV mogelijk kunnen maken.
In 2025 heeft de Metropoolregio Rotterdam Den Haag het voortouw genomen in het stimuleren van projecten die betrekking hebben op het OV en de energietransitie. HTM en RET hebben op dat gebied al veel bereikt in 2024 en die lijn wordt in dit nieuwe jaar doorgetrokken. In dit artikel kijken we vooruit naar wat er staat te gebeuren.
Als hoofdredacteur van Energieinhetov.nl kijk ik terug op een jaar dat zowel uitdagend als inspirerend was. Een jaar waarin we met een kleine, maar gedreven redactie hebben gewerkt aan een mooie missie: ons platform op de kaart zetten als hét informatiepunt over wat het openbaar vervoer kan betekenen in de energietransitie en de strijd tegen netcongestie.
NS-locomotieven die normaal naar de schroothoop gingen, krijgen dankzij Strukton Rail een tweede leven als werklocs voor spoorwerkzaamheden.
De RET Energiebank is een innovatief onderstation dat zonder netaansluiting werkt: een batterij laadt stroom via de bovenleiding op en levert die terug aan trams wanneer nodig.
In de zomermaanden hebben het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en het Ministerie van Klimaat en Groene Groei een schat aan informatie opgehaald over de bestrijding van netcongestie door inzet van het elektriciteitsnet voor het openbaar vervoer.
Tijdens de aftrap van de Railforum Raildagen in een historische tramremise van HTM hebben MRDH, RET en HTM laten zien hoe zij energiek optrekken als samenwerkingspartners.
Een jaar geleden vond in Groningen het congres ‘Energie in het OV’ plaats. Organisator Strukton Rail hoopte daarmee een lans te breken voor het meervoudig gebruik van de elektriciteitsnetten van het openbaar vervoer, als een deeloplossing voor de netcongestie.
De contentredactie van Energie in het OV is in gesprek gegaan met Bert de Jonge, advocaat bij Enexis en lector verbonden aan Kenniscentrum Energie en Instituut Rechtenstudies bij de Hanzehogeschool Groningen.
In het afgelopen half jaar is het elektriciteitsnet van het openbaar vervoer expliciet in beeld gekomen als een direct inzetbare deeloplossing voor het beteugelen van de netcongestie-crisis. Als je zo eens terugblikt, dan sta je er van te kijken hoe de dynamiek rond dit onderwerp steeds groter wordt.
Het elektriciteitsnet van het openbaar vervoer, verspreid over heel Nederland, kan lokaal duurzame energie leveren en zo het klassieke “top-down”-systeem ontlasten.
Energie in het OV gebruikt overcapaciteit van het OV-elektriciteitsnet om netcongestie te verminderen en duurzame energie af te voeren. Lokale pilots in Den Haag, Vught en Rotterdam laten zien dat de techniek werkt, maar regelgeving vertraagt de toepassing. Het is tijd om beleid aan te passen en innovatie te versnellen.
Er staat veel druk op het Nederlandse energienetwerk. Met een geheel eigen energienetwerk heeft het Openbaar Vervoer veel te bieden om deze druk te verminderen!
Netcongestie vormt zoals bekend een van de grootste uitdagingen voor Nederland de komende jaren. Gelukkig wordt er op meerdere fronten hard gewerkt aan oplossingen.
Hoewel dit platform nu al een aantal jaren bestaat, hebben we de afgelopen zes maanden onze koers nadrukkelijk aangescherpt. Dat kondigden we al aan in de column van rond de jaarwisseling. We wilden in 2025 niet alleen gaan informeren, maar ook prikkelen, verbinden en versnellen.
In de podcast van New Business Radio op woensdag 7 mei 2025 staat een urgent vraagstuk centraal: de groeiende netcongestie en de gevolgen daarvan voor het Nederlandse openbaar vervoer. Hoe kan het OV blijven groeien als het elektriciteitsnet zijn limiet heeft bereikt?
Vervoersmiddelen zijn door de eeuwen heen erg veranderd: een zeilschip, paardentrams en elektrische treinen zijn slechts enkele voorbeelden. Maar hoe ontwikkelde zich dit door de eeuwen heen?