Zoals met veel goede ideeën is ook het concept van de RET Energiebank in een paar minuten tijd op een bierviltje uitgetekend. Hang een grote batterij aan de bovenleiding van de tram. Vul die batterij via dezelfde bovenleiding met stroom van naastgelegen onderstations op de momenten dat er geen trams langskomen. En lever stroom aan trams als die voorbijrijden. Voilà, het eerste onderstation voor trams zonder elektriciteitsaansluiting staat op papier.
Da’s een nuttige uitvinding, nu netbeheerders aanvragen voor een nieuwe netaansluiting op de lange baan schuiven. Met als reden: netcongestie in zo ongeveer heel Nederland. Maar de RET heeft helemaal geen tijd om op nieuwe netaansluitingen te wachten. Want het Rotterdamse openbaar vervoerbedrijf wil op korte termijn met veel meer trams door de Rotterdamse regio gaan rijden. Meer trams vragen nu eenmaal meer stroom. En die stroom moet geleverd worden door extra onderstations. Een ‘unplugged onderstation’ in de vorm van de Energiebank zorgt er dan voor dat de RET de vervoersambitie toch kan realiseren in tijden van netcongestie.
Een goed idee op papier zetten is één ding. Maar er is ontwikkelbudget nodig om zo’n innovatief systeem in het echt te bouwen. Gelukkig sloegen drie partijen de handen ineen om het benodigde geld op tafel te leggen. De Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de Gemeente Rotterdam droegen financieel bij om ervoor te zorgen dat de vervoersambitie van de RET overeind kon blijven. En het Platform Europe’s Rail Joint Undertaking (ERJU) van de EU leverde de rest van het benodigde budget. De ERJU is een samenwerkingsverband van Europese railbeheerders en private ondernemingen die gezamenlijk innovaties binnen de railsector stimuleren. Binnen dit samenwerkingsverband richt het project Rail4Earth zich specifiek op duurzame oplossingen rondom rail en de energietransitie. Als de pilot met de Energiebank succesvol verloopt, kan die daarna in de hele Europese Unie worden ingezet.
RET en Strukton durfden het aan om dat innovatieve concept daadwerkelijk te realiseren. Daarbij hebben beide partijen een spannend traject afgelegd om alle uitdagingen op hun pad te overwinnen. En staat er nu een operationele Energiebank die over een maand vol trots wordt gepresenteerd. Interessant is dat er gaandeweg een paar voordelen in beeld kwamen die bij de eerste papieren schetsen nog niet zo duidelijk zichtbaar waren.
Het onderstation is bijvoorbeeld heel compact geworden en past op een grondoppervlak van nog geen vijftien vierkante meter. Dat maakt het plaatsen van deze nieuwe generatie onderstations in stedelijk gebied minder complex. En iets waar elke onderhoudsmonteur blij mee is: Onderhoud vindt voortaan plaats op een overdekte onderhoudslocatie. Het hokje is immers makkelijk te verplaatsen. Dat biedt als extra voordeel dat de Energiebank ook moeiteloos kan worden ingezet bij tramlijnen die maar gedurende korte tijd te maken krijgen met meer trams - bij evenementen of omleidingsroutes.
Foto: De RET Energiebank is compact
Maar volgens het team dat de RET Energiebank heeft gebouwd is er één pluspunt dat alle andere voordelen overtreft: de Energiebank is ook nog eens voorzien van een laadinstallatie voor elektrische auto’s. Zo kunnen zelfs de meest verstokte automobilisten vanaf nu genieten van het openbaar vervoer.
Foto: zelfs verstokte automobilisten zijn blij met de RET Energiebank