Door samen te werken, kunnen we in Nederland een efficiënter, duurzamer en beter verbonden openbaar vervoerssysteem ontwikkelen dat helpt bij het oplossen van de energie-uitdagingen waar we op dit moment mee te maken hebben. Dit vertelt Michel van der Mark, programmadirecteur Innovatie bij Qbuzz, ons tijdens het New Energy Forum in Groningen.
Qbuzz begon al in 2014 met het elektrificieren van de vloot, zelfs voordat er een bestuursakkoord zerro emissie openbaar vervoer was. De eerste elektrische bussen werden geïntroduceerd en sindsdien is het bedrijf blijven experimenteren met nieuwe technologieën, zoals rijden op waterstof en batterijen. “De innovatieve benadering van Qbuzz is essentieel om zowel commerciële doelen te bereiken als een bijdrage te leveren aan de oplossing van klimaatproblemen”.
Het experimenteren met nieuwe technologieën stelt Qbuzz in staat om voorop te blijven lopen in de sector. Dit is niet alleen belangrijk voor de bedrijfsvoering, maar ook voor het milieu. Van der Mark geeft aan dat het essentieel is om continu te zoeken naar nieuwe trends en deze uit te proberen, zelfs als dat betekent dat sommige projecten uiteindelijk moeten worden stopgezet. Het leerproces is waardevol en draagt bij aan de algehele vooruitgang.
Innovativiteit is ook voor de ov-sector als geheel noodzakelijk om de grote uitdagingen van deze tijd aan te kunnen gaan. In Friesland zorgt netcongestie er bijvoorbeeld voor dat de overgang naar volledig zero-emissie openbaar vervoer in de eerste jaren van de start van de concessie wordt bemoeilijkt. Toch blijft het einddoel om in 2030 volledig zero emissie te rijden staan. Dit kan namelijk alsnog behaald worden als het energieverbruik van het ov efficiënter wordt ingericht. Zo is Qbuzz bijvoorbeeld al bezig met de uitwerking van plannen om bussen op het station in Groningen op te laden met de remenergie van treinen, om zo de aansluiting op het net te verkleinen. Kortom, met innovaties zoals deze kan de ov-sector bijdragen aan het verminderen van zowel netcongestie als andere energieproblemen.
Om deze uitdagingen aan te gaan, zijn er volgens Van der Mark creatieve oplossingen nodig, zoals bijvoorbeeld een samenwerking met ProRail en andere partijen. Hij benadrukt dat een solistische aanpak, waarbij elke partij zich alleen op de eigen belangen richt, niet effectief is. Denk bijvoorbeeld aan de manier waarop veel partijen momenteel hun eigen laadinfrastructuur opzetten. In plaats daarvan moet er worden ingezet op een verbonden netwerk van infrastructuur voor het opladen van elektrische voertuigen. En de oprichting van een uitvoeringsorganisatie die alle spelers aan tafel brengt, is in de ogen van de programmadirecteur een belangrijke stap in de richting van meer gestructureerd beleid en samenwerking.
Een van de belangrijkste belemmeringen voor vooruitgang is de huidige wet- en regelgeving, zo concludeerd Van der Mark. “Er is een gezamenlijke drive nodig om elkaars problemen te zien en op te lossen. Toezichthouders, ministeries en andere partijen spelen allemaal een rol in het mogelijk maken van de noodzakelijke veranderingen. Er is gelukkig al beweging zichtbaar, maar er is nog veel werk te doen om een hoger doel te bereiken dat iedereen ten goede komt.”