Gerard Schouw: “Voor het oplossen van netcongestie is het openbaar vervoer onmisbaar”

Functie: Onafhankelijk Bestuurlijk Aanjager Slim Met Stroom

share Delen

Netcongestie is in Nederland een probleem dat beter vandaag dan morgen wordt opgelost. Hoewel dat een ingewikkelde opgave is die veel tijd kost, kan het wel sneller dan het nu gaat. Daar werkt Gerard Schouw aan, als onafhankelijk Bestuurlijk Aanjager Slim Met Stroom. En hij ziet het openbaar vervoer als onmisbaar om de doelen op dit gebied te bereiken. Het oplossen van netcongestie is voor Nederland van vitaal belang, vertelt Schouw. “En je ziet ook dat in het nieuwe regeerakkoord, of programma-akkoord zoals het nu heet, het oplossen en aanpakken hiervan gelukkig echt prioriteit krijgt. Eind vorig jaar is aan mij gevraagd om te gaan bekijken of we versnelling kunnen aanbrengen in het oplossen van dit probleem. Mijn taak is ook te kijken welke regels we kunnen veranderen. Vaak hoor ik daar klachten over, maar als ik vraag om specifieke regelgeving die dan anders zou moeten, blijft het vaak stil. Het is dus van belang dat we goed in kaart weten te brengen welke regels nu daadwerkelijk vooruitgang in de weg staan.”

De oplossingen voor netcongestie kunnen in twee categorieën worden onderverdeeld. Eén is het aanleggen van nieuwe kabels, masten en andere infrastructuur, maar dat kost tijd. De tweede oplossingsrichting is het slimmer gebruiken van het bestaande stroomnet, en daar richt Schouw zich op. “Waar we in dit kader bijvoorbeeld mee bezig zijn is het omvormen van bedrijventerreinen tot energyhubs”, zegt Schouw. “We hebben in Nederland 3700 bedrijventerreinen en over 3 jaar moeten er 350 tot 400 energyhubs zijn. Daarnaast zijn we bezig met het zoeken naar oplossingen voor wachtrijen. Veel bedrijven wachten nu op een extra stroomaansluiting, wat natuurlijk erg frustrerend is voor ondernemers. En ook zoeken we naar financiële prikkels voor bedrijven en organisaties om stroom te delen met anderen.”

Bij dat laatste is het openbaar vervoer volgens Schouw cruciaal. “Het ov heeft veel stroom nodig voor treinen, trams, metro’s en trolleybussen. Die stroom is alleen niet continu nodig, dus zetten we in op slimme, creatieve manieren om die energie tussentijds te gebruiken voor andere doelen. Ik durf wel te stellen dat het ov simpelweg onmisbaar is voor het oplossen van netcongestie in Nederland. Als we goed gebruik maken van alle mogelijkheden, kan dat de netcongestie in stedelijke gebieden met 15 tot 25 procent verminderen.”

Om deze mogelijkheden nader te onderzoeken lopen er al verschillende experimenten. Zo wordt er bijvoorbeeld gekeken naar het gebruik van de grote hoeveelheid energie die vrijkomt als een voertuig remt. Deze energie kan worden opgeslagen en opnieuw worden gebruikt. Ook kunnen laadpalen voor auto's worden gekoppeld aan bovenleidingen. “Het gaat om het parallel benutten van de ov-infrastructuur. Het is belangrijk om de rode draad in deze experimenten te vinden en de beste ideeën te realiseren”, zo vertelt Schouw. “De potentie is groot, de kennis en energie in de ov-sector zijn ook groot. We moeten dit gaan kapitaliseren en dat is waar wij heel hard ons best voor doen. Ik ben daarom in gesprek met mensen uit de ov-sector en verschillende ministeries om een actieplan en bestuurlijke afspraken te maken. Dit moet ook verankerd worden met een nieuw kabinet, zodat het een blijvend project wordt.”

close

call +