BAM breidt ProRail-onderstation uit met snellaadstation voor spooraannemers

Dick van Veen, Business Unit Manager bij BAM

share Delen

Met een soepele beweging pluggen Benaissa el Hammadi (directeur assetmanagement ProRail) en Michel van den Munckhof (managing director BAM Infra Rail) de stekker van de snellader in de gereedstaande elektrische graafmachine. Het is de symbolische openingshandeling van het eerste ProRail-onderstation dat geschikt is gemaakt om ook materieel van spooraannemers op te laden. BAM en ProRail hebben in het afgelopen jaar hard gewerkt om ProRail-onderstation Vught daarvoor gereed te maken.


Openingshandeling door ProRail Benaissa el Hammadi en BAM Michel van den Munckhof

“Het idee is zó simpel”, vertelt BAM Business Unit Manager Dick van Veen. “Gewoon stroom aftappen uit een onderstation van ProRail als je toch met elektrisch materieel aan het spoor aan het werk bent”. Maar een brede lach op zijn gezicht verraadt dat er toch nog een paar hordes moesten worden genomen voordat dit eenvoudige idee werkelijkheid werd. Dick geeft aan dat er de nodige uitdagingen waren om de techniek achter het systeem te ontwerpen en te bouwen.

“In de eerste plaats dient een onderstation van ProRail natuurlijk om de langskomende treinen van stroom te voorzien. Het laadsysteem is dus zo ontworpen dat de stroomvoorziening voor de trein altijd prioriteit krijgt, en de snellader desnoods even uitschakelt als een trein passeert”. Maar dat bleek niet de enige uitdaging, geeft Dick aan: “ProRail heeft een contract getekend met de netbeheerder voor de stroomlevering van dit onderstation. Daarin is het maximum elektrisch vermogen opgenomen dat ProRail mag afnemen. Deze maximumwaarde mag nooit overschreden worden. Logisch dus dat wij een vermogensbegrenzer hebben ingebouwd in ons laadsysteem, zodat wij ProRail nooit in de problemen brengen”.


BAM Businessunit manager Dick van Veen

In eerste instantie vreesde het projectteam van BAM en ProRail dat de bestaande regelgeving rond energielevering wel eens de grootste uitdaging zou kunnen worden. Maar een eerste overleg met de waakhond van die regelgeving, de Autoriteit Consument en Markt (ACM), leverde een verrassend inzicht op. Dick vervolgt: “De medewerkers van de ACM stonden niet onwelwillend tegenover het idee om een onderstation van ProRail om te bouwen tot een stopcontact voor spooraannemers. En samen met hen zijn we tot een juridische constructie gekomen waardoor levering van stroom door ProRail aan een spooraannemer mogelijk is geworden”.

Succes smaakt naar meer. Er is binnen ProRail duidelijk de intentie om meer onderstations om te bouwen, nu blijkt dat het eerste ProRail-onderstation succesvol is uitgebreid met een snellaadstation voor spooraannemers. Ook in de lopende aanbesteding voor de aanpassingen aan het spoor in Wolfheze is het toevoegen van een snellaadstation voor spooraannemers opgenomen. Zo ontstaat er stap voor stap een elektrische infrastructuur voor aannemers die aan het spoor werken. En die stopcontacten langs het spoor maken het mogelijk om per direct de overstap te maken naar emissievrij beheer en onderhoud met elektrisch materieel.

close

call +