Simulaties als routekaart naar de oplossing voor netcongestie

Alexander Bal, Royal HaskoningDHV

share Delen

Een traditionele aanpak is niet genoeg om het probleem van netcongestie op te lossen. Daarom is een andere benadering nodig, waarin het openbaar vervoer een actieve rol speelt en samenwerkt met andere sectoren, zegt Alexander Bal van Royal HaskoningDHV.

Het Expertpanel Netbeheer, bestaande uit experts uit de rail- en energiebranche, is daarom al bijna een jaar bezig om de kansen die ze zien te onderbouwen en zichtbaar te maken. Alexander Bal kan samen met Maarten Zanen (Ricardo Rail) en Rogier Pennings (ROCC) worden gezien als drijvende krachten achter die ambitie. Lees er hier meer over.

Door de steeds grotere energievraag van het OV, wordt ook deze sector vaker met de gevolgen van netcongestie geconfronteerd. Daarom is het belangrijk om in kaart te brengen waar knelpunten kunnen ontstaan en hoe deze op te lossen zijn. Dit brengt Bal met simulatiemodellen in kaart. "Met digital twin-technologie kunnen we gedetailleerde simulaties maken van toekomstige scenario's in het openbaar vervoer," legt hij uit. "We kunnen bijvoorbeeld simuleren hoe het OV er in 2030 uitziet, inclusief nieuwe treinen en verhoogde reizigersaantallen. Met deze simulaties kunnen we de verwachte energiebehoefte nauwkeurig voorspellen."

Royal HaskoningDHV heeft in samenwerking met partner RailwaySafe een model ontwikkeld dat wordt gebruikt voor TEV-analyses (Tractie Energie Voorziening) voor ProRail. "Dit model geeft informatie over de impact van mogelijke toekomstige wijzigingen in de Nederlandse railinfrastructuur, dienstregeling en het ingezette materieel," vertelt Bal. "Het model laat precies de verwachte vraag naar stroom zien, en het aanbod vanuit de huidige EV-infrastructuur.”

Dit model helpt bij het identificeren van knelpunten en het toetsen van de impact van mogelijke oplossingen. Het laat zien waar stroom over is en waar tekorten gaan ontstaan. Met die informatie in de hand gaat Bal in gesprek met verschillende stakeholders om de mogelijkheden te verkennen.

Inzicht in de toekomstvastheid van de elektrische infrastructuur is juist in deze tijd van groot belang, stelt Bal. “We staan met z’n allen voor een grote uitdaging. Oplossen van de netcongestie is niet eenvoudig en zal tijd kosten. Ons model en de resultaten daaruit leveren informatie op waarmee besluiten genomen kunnen worden over welke maatregelen op welk moment genomen moeten worden.”

Met de modellen van Royal HaskoningDHV kunnen zowel de energietekorten als -overschotten in kaart worden gebracht. Zo liggen er mogelijkheden om de capaciteit die het OV gedurende een dag niet gebruikt, in te zetten om andere sectoren te ondersteunen. Bal: “Tijdens de ochtend- en avondspits is de energiebehoefte van het OV namelijk hoog, maar daar tussenin laag. Met het effectief verdelen en gebruiken van die capaciteit kan de druk op het elektriciteitsnet worden verminderd en wordt de energieverdeling evenwichtiger.”

Samenwerking tussen verschillende partijen binnen de OV-sector en andere sectoren zoals de industrie en woningbouw, is volgens Bal dan ook een sleutel tot succes. "Het is niet voldoende als slechts één partij de verantwoordelijkheid op zich neemt. We moeten samenwerken om de beschikbare technologieën effectief toe te passen en oplossingen te vinden die sectoroverstijgend zijn."

close

call +