Media
Hier vindt u nieuwsberichten en artikelen uit de media die schrijven over Energie in het OV. Ons initiatief heeft een duidelijke missie: het slim inzetten van het elektriciteitsnetwerk van het openbaar vervoer om netcongestie te helpen oplossen. Deze innovatieve oplossing is direct inzetbaar en voorkomt forse investeringen, wat goed nieuws is voor Nederland. Lees verder om te ontdekken hoe Energie in het OV in de media wordt besproken.
Stekker erin en gaan: RET neemt Europa’s eerste OV Energiebank in gebruik
03-12-2024 - SpoorPro
Een primeur in Rotterdam. Want daar heeft RET, vlakbij metrostation Wilhelminaplein, de eerste OV Energiebank in gebruik genomen. De stadsvervoerder ontwikkelde deze levensgrote batterij in een kleine 22 maanden om ongebruikte stroom voor trams op te vangen en op een later moment terug te geven. De komende twee jaar moet deze oplossing voor stedelijke netcongestie zich nog bewijzen, maar in het buitenland is er al volop belangstelling.
Lees verderHet eerste unplugged onderstation is een feit
02-12-2024 - Strukton
De RET Energiebank is klaar voor gebruikt. Dit is meer dan een technische innovatie. Het is een statement. Rotterdam loopt voorop in de ontwikkeling van duurzaam en efficiënt openbaar vervoer, zonder dat die ambitie wordt afgeremd door netcongestie. De Europese Unie, Gemeente Rotterdam en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag zagen het potentieel en investeerden in deze game-changer.
Bekijk videoOver de rol van OV-bedrijven bij de aanpak van netcongestie
25-11-2024 - Energierijk Den Haag
ERDH programmadirecteur Frans Deeleman beschouwt in een interview met Energie in het OV de rol die het elektriciteitsnet van OV-bedrijven zoals HTM kan spelen bij de aanpak van netcongestie. Bekijk de publicatie van Energierijk Den Haag.
Lees verderEr is een nieuwe bank: de Energiebank!
20-11-2024 - SpoorPro
Rotterdammers hebben ‘m misschien al zien staan, tegenover de achteruitgang van metrostation Wilhelminaplein. Een mooi aangeklede container met ‘louvre-panelen’. Dat is ‘m: de Energiebank. Deze bank spaart evenwel geen geld, maar energie. “En daarmee helpen we Rotterdam met het netcongestieprobleem”, aldus bedenker van de Energiebank, integraal systeembeheerder van de RET, Leo ‘Zorro’ Vliegenthart.
Lees verderHet goede nieuws van Strukton Rail in tijden van netcongestie
13-11-2024 - New Business Radio
New Business Radio deed live verslag op de Mobility Energy Expo, de grootste mobiliteitsbeurs van Nederland, in Jaarbeurs Utrecht. Ron Lemmens en Fabienne de Vries van New Business Radio spraken met Robert Galjaard van Strukton Rail over netcongestie en het openbaar vervoer.
Nu luisterenRET, HTM en MRDH gaan samen opschalen om de energiesector te helpen
06-09-2024 - SpoorPro
De vervoersmaatschappijen RET en HTM en Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) gaan in een geïntensiveerde samenwerking opschalen in het meervoudig gebruik van hun grids, oftewel elektriciteitsnetwerken. “Hiermee helpen we de energiesector en daarmee de gehele Haagse en Rotterdamse gemeenschap”, zegt Pim Uijtdewilligen, programmamanager en opschaler Energie in het OV van MRDH.
Lees verderMobiliteit = energie
24-06-2024 - Transform
Energie en Mobiliteit komen dichter bij elkaar dan ooit en oefenen een steeds grotere invloed op elkaar uit. Door elektrificatie, innovatie en verduurzaming ontstaat een wereld vol kansen en een betere toekomst voor mens en maatschappij.
Missieteam D+ en Transform bundelen hun krachten onder het perspectief 'mobiliteit gééft energie'. Dit initiatief verkent hoe mobiliteit een katalysator kan zijn voor het lokale energiesysteem.
Bekijk videoEnergietop OV: “Daverend succes” met congestiedeal in het najaar
04-06-2024 - SpoorPro
Energie in het OV noemt de energietop van afgelopen vrijdag een “daverend succes”. Deze vond plaats onder het voorzitterschap van de secretaris-generaal van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De deelnemende partijen hebben afgesproken een congestiedeal voor het openbaar vervoer op te stellen.
Lees verder‘Energie in het OV’ wil landelijke uitvoeringsorganisatie oprichten
28-05-2024 - SpoorPro
Op de energietop op 31 mei moet worden besloten tot de oprichting van een landelijke uitvoeringsorganisatie voor het gebruik van overtollige energie uit het openbaar vervoer. Dat wil het samenwerkingsverband ‘Energie in het OV’. De organisatie zou het voor ov-bedrijven makkelijker moeten maken een bijdrage te leveren aan het verlichten van de netcongestie.
Lees verderInvesteringsagenda ‘Energie in het OV’ klaar om uitgevoerd te worden
09-04-2024 - SpoorPro
Nationaal coördinator netcongestie laagspanningsnetten Stephan Brandligt heeft woensdag 3 april de ‘Investeringsagenda Energie in het OV op hoofdlijnen’ in ontvangst genomen. Deze werd opgesteld door het Expertpanel Netbeheer. Brandligt moet nu – gek genoeg – nadrukkelijk aan het lobbyen in politiek Den Haag om de agenda uitgevoerd te krijgen.
Lees verderNexrail: ‘Verouderde regelgeving zit elektrisch rangeren in de weg’
02-11-2023 - SpoorPro
Rangeren met een batterij-elektrische locomotief is volkomen logisch, vindt Mark Remie van Nexrail. “Het is schoon en daarmee een goed alternatief voor de vele diesellocs die dagelijks rondrijden in Nederland.” Maar toch loopt zijn bedrijf tegen allerlei barrières op, die het vooral in Nederland lastig maken om zo’n rangeerloc ook werkelijk te gebruiken. De intentie is om een proef met zo’n batterij-elektrische locomotief te starten op het private spoor van Strukton.
Lees verderVol stroomnet
28-10-2023 - NPO
Je hoort het continu om je heen: het stroomnet is vol. Ondernemers zitten met de handen in het haar. Kan de millennial niet een bijdrage leveren aan een oplossing? Raquel Schilder van het onderzoeksprogramma Stand van Nederland zoekt het uit.
Bekijk afleveringMinisterie EZK ziet heil in project ‘Energie in het OV’
20-10-2023 - SpoorPro
Minister voor Klimaat en Energie Rob Jetten heeft woensdag een brandbrief gestuurd aan de Tweede Kamer over de netcongestie die Nederland dreigt te laten vastlopen. “Netcongestie begint ook in toenemende mate een knelpunt te worden in de mobiliteit”, stelt Jetten in de Kamerbrief. Opmerkelijk genoeg komt Jetten daarna ook met een mogelijke oplossing voor het energieprobleem, namelijk die mobiliteitssector zelf.
Lees verderOv-bedrijven hebben sleutelrol binnen energietransitie
29-09-2023 - OV Magazine
De energie zit er goed in, tijdens het evenement ‘Energie in het OV’ op dinsdagmiddag 12 september aan de Energy Academy in Groningen. Vanuit de gehele ov-sector is men afgereisd naar het noorden des lands, om te horen hoe de ov-sector kan helpen netcongestie tegen te gaan en de energietransitie te versnellen. Naast de RET steelt ook Qbuzz de show. "We hebben nieuw leiderschap nodig. Leiders die zeggen dat dit hun rol niet is, moet je naar huis sturen."
Lees verderEnergy bank to boost tramway power supply
27-09-2023 - Railway Gazette
The use of an ‘energy bank’ to reinforce a tramway power supply without needing to build a substation is to be piloted in Rotterdam from December. The compact ‘unplugged substation’ will not be connected to the supply grid, instead it will be charged through the overhead electrification system when no trams are passing and at times when electricity rates are low or even negative.
Lees verderArriva start pilot met batterijtrein Leeuwarden-Harlingen
21-09-2023 - SpoorPro
Arriva heeft grote ambities op het gebied van duurzaamheid. Nu al gebruikt het vervoersbedrijf HVO (duurzame diesel) in de WINK-treinstellen op de noordelijke lijnen. Vanaf 2025 wil het bedrijf volledig CO2-neutraal werken. Het doel is om binnenkort te starten met een batterijtrein tussen Leeuwarden en Harlingen, die op eindpunten kunnen bijladen.
Lees verderDe Energiebank: wereldprimeur voor RET, Strukton Rail en Hedgehog
20-09-2023 - SpoorPro
RET en het consortium ‘de Energieverbinders’, bestaande uit Strukton Rail, Strukton Power en Hedgehog Applications, introduceren op 2 december 2024 in Rotterdam een Energiebank die zichzelf oplaadt via de bovenleiding van de trambaan als deze niet wordt gebruikt. Een wereldprimeur, aldus de initiatiefnemers. De eerste energiebank wordt geplaatst aan de Posthumalaan, waar RET de energievoorziening voor de keerlus van trams moet versterken.
Lees verderStrukton: ov-infra kan netcongestie fors verminderen
13-09-2023 - Mobiliteit
We willen overstappen van fossiele naar hernieuwbare energie, maar de elektrische netwerken zitten op steeds meer plaatsen aan hun maximale capaciteit. Dat maakt netcongestie in Nederland tot een van de grootste belemmerende factoren voor de energietransitie. Het gevolg: lange wachttijden voor partijen die willen verduurzamen. Ondertussen hebben we in Nederland de beschikking over een wijdvertakt netwerk voor de energievoorziening van trein, tram en metro. Laten we het erover hebben hoe we dáár meer uit kunnen halen, betoogt Tjark de Vries, directeur van Strukton Rail Nederland.
Lees verder‘Elektrisch contragewicht’ voor trein en bus in Groningen
11-09-2023 - Mobiliteit
Qbuzz schakelt over op elektrische bussen. Ook het stads- en streekvervoer rond Groningen wordt elektrisch. Maar waar haalt het OV-bedrijf de stroom vandaan om die bussen op te laden? Voor een deel moet dat gebeuren met reststroom van de treinen, die afremmen voor station Groningen, vertelt Gerrit Spijksma, directeur van Qbuzz. Bij het station komt een ‘elektrisch contragewicht’, ofwel een hele grote batterij, om die stroom op te slaan.
Lees verderRET start pilot met energiebank langs trambaan: ‘unplugged onderstation’
04-09-2023 - Infrasite
De RET heeft grote plannen voor de toekomst, maar dat stelt flinke eisen aan de stroomvoorziening. Om voldoende tractie te behouden voor de trams – ook bij uitbreiding van de frequentie – gaat de RET een proef nemen met een ‘energiebank’: een soort grote stroombuffer, die op diverse plekken langs de trambaan geplaatst kan worden. “Als dit in de praktijk werkt opent zich een heel scala aan nieuwe mogelijkheden.”
Lees verder