Bijna terloops maakte de CEO van HTM Jaap Bierman onlangs melding van de enorme boost die het Haagse OV-bedrijf per direct kan geven aan het oplossen van de netcongestie in Den Haag. In een interview in het NRC (23 juli ’24) zei hij hierover: “Als vervoerbedrijf hebben we in Den Haag een eigen elektriciteitsnet dat we gemiddeld voor hooguit 10 procent gebruiken, met een capaciteit van tweehonderd megawatt. Dat is een halve kerncentrale in Borssele. Terwijl netcongestie, ook in deze stad, een van de belangrijkste maatschappelijke vraagstukken is. Daarom willen we ons stroomnetwerk beschikbaar stellen voor Den Haag”.
De maatschappelijke ambitie van HTM is klip en klaar: Help de stad uit de brand waarin je het openbaar vervoer verzorgt met de middelen die tot je beschikking staan. In hetzelfde artikel spreekt Bierman zich onomwonden uit over zijn blauwdruk voor de gewenste organisatievorm: “Gezamenlijk [met RET] een projectbureau opstarten. Bijvoorbeeld in Delft, waar RET en HTM samenwerken aan projecten, zoals die om onze stroomnetwerken in te zetten om de netcongestie in stedelijke gebieden te ontlasten”.
Gevraagd naar zo’n samenwerking tussen HTM en RET reageert de assetbeheerder energievoorziening van de RET, Leo Vliegenthart, met een brede glimlach. “Kijk, zo’n praktische samenwerking met de HTM juichen we toe. En dat zeg ik niet alleen omdat beide OV-bedrijven onder dezelfde concessieverlener Metropoolregio Den Haag Rotterdam (MRDH) vallen. Binnen beide OV-bedrijven is er bovendien de bevlogenheid om iets voor de stad te doen waar je het vervoer verzorgt. En in de afgelopen jaren hebben RET en HTM fors geïnvesteerd om gunstige voorwaarden te creëren voor meervoudig gebruik van ons elektriciteitsnet”.
Vliegenthart doelt daarmee niet alleen op de technische initiatieven zoals bijvoorbeeld het stopcontact aan de bovenleiding van HTM en het unplugged onderstation van de RET. Zowel RET als HTM hebben dit jaar van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) groen licht gekregen om stroom te mogen leveren aan derden. De RET heeft daartoe na jaren voorbereiding de status ‘netbeheerder’ (GDS-status) gekregen van de ACM, terwijl de HTM een juridisch geitenpaadje heeft bewandeld, waarbij diezelfde ACM een ontheffing heeft verleend om stroom te leveren aan voertuigen van derden.
Vliegenthart vervolgt: “Ik kan nog geen volledige openheid van zaken geven op gebied van samenwerking tussen RET en HTM, maar wees ervan overtuigd dat er meer gebeurt dan het heen en weer sturen van vriendelijke samenwerkingsvoorstellen via de landelijke media. Om goed te kunnen bepalen wat de meest effectieve manier van meervoudig gebruik van het elektriciteitsnet OV is, moeten we nog een aantal inzichten verkrijgen via praktische pilots. Die lijst met benodigde inzichten is inmiddels gereed. En dat vergt natuurlijk wat pilot-budget om die inzichten daadwerkelijk te verkrijgen. Daarover zijn HTM en RET gezamenlijk in gesprek met de Ministeries IenW en Klimaat en Groene Groei (KGG). En verder is het natuurlijk tijd om daarover ook te spreken met netbeheerder Stedin die zowel in Rotterdam als in Den Haag actief is. Door onze netten in te zetten lossen we per direct problemen op voor Stedin, zonder dat daarvoor de stad hoeft te worden opengebroken. Een deel van de kosten die Stedin zo bespaart, zou aan RET en HTM moeten toevloeien”.
RET en HTM werken hard aan de opstart van een gezamenlijk projectbureau ‘aanpak netcongestie Den Haag/Rotterdam’- zoveel is wel duidelijk. De OV-bedrijven laten nog niet het achterste van hun tong zien, maar er zijn wel signalen over het moment om over hun ambities te communiceren met de buitenwereld. Op vrijdag 20 september vindt de startceremonie plaats van de Raildagen van Railforum. Voor die gelegenheid ontvangt gastheer CEO HTM Jaap Bierman in een tot congreszaal omgebouwde historische tramremise een bijzonder gezelschap. Staatssecretaris IenW Chris Jansen – verantwoordelijk voor OV - is eregast, en de algemeen directeur van de MRDH Christel Mourik – concessieverlener van HTM en RET - doet het openingswoord. Verderop in het programma neemt gastheer Bierman het gezelschap uitgebreid mee in de schaalsprong die de HTM voor ogen heeft.
Op de vraag of Vliegenthart die dag ook van de partij is, volgt een instemmende knik. Maar op de vervolgvraag of dit hét moment is waarop HTM en RET naar buiten treden, antwoordt Vliegenthart met een welhaast Cruijffiaanse wijsheid: “Ga slapen met een droom, en word wakker met een verwachting”.