Meer trams in steden met netcongestie? Luister de podcast!

In de podcast van New Business Radio op woensdag 7 mei 2025 staat een urgent vraagstuk centraal: de groeiende netcongestie en de gevolgen daarvan voor het Nederlandse openbaar vervoer. Hoe kan het OV blijven groeien als het elektriciteitsnet zijn limiet heeft bereikt?

share Delen

Energie in het OV heeft een duidelijke missie: het elektriciteitsnetwerk van het Openbaar Vervoer slim inzetten om de netcongestie te helpen oplossen. In de podcast aflevering van New Business Radio op woensdag 7 mei 2025 komt dit onderwerp scherp naar voren.

Netcongestie remt de groei van het ov, terwijl de sector juist elektrificeert en uitbreidt. Toch zijn er slimme oplossingen in ontwikkeling. Een goed voorbeeld is de RET Energiebank: een systeem dat pieken en dalen in energieverbruik opvangt, zodat trams kunnen blijven rijden, zelfs als het net vol zit. Ook het Bestuurlijk Akkoord Netcongestie & OV komt ter sprake. Dat akkoord is een belangrijke stap om samenwerking tussen vervoerders, netbeheerders en overheden te versterken en innovatieve energieoplossingen sneller op te schalen.

Te gast in de studio:

  • Stephan Brandligt, bestuurlijk ambassadeur Netcongestie & OV (Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat)

  • Leo Vliegenthart, assetbeheerder energievoorziening (RET)

  • Tjark de Vries, algemeen directeur (Strukton Rail Nederland)

Luister de aflevering terug via: https://soundcloud.com/newbusinessradio/ov-wil-groeien-maar-stroomnet-zit-vol-company-challenge-7-mei-2025

close

call +