Er zit energie in het OV!

Er staat veel druk op het Nederlandse energienetwerk. Met een geheel eigen energienetwerk heeft het Openbaar Vervoer veel te bieden om deze druk te verminderen!

share Delen

Er staat veel druk op het Nederlandse energienetwerk. Met een geheel eigen energienetwerk heeft het Openbaar Vervoer veel te bieden om deze druk te verminderen. Verschillende bedrijven zoals Strukton, Qbuzz en de RET hebben pilots gestart om hun ideeën te onderzoeken. De resultaten zijn veelbelovend. Helaas staat de regelgeving het veel van deze initiatieven niet toe om in de praktijk worden gebracht.

 

Netcongestie

We zijn in Nederland hard bezig om van fossiele brandstoffen over te gaan op groene energie. Het gevolg hiervan is dat er steeds meer druk komt te liggen op het energienetwerk. Het is namelijk zo dat hoe meer energie we genereren en gebruiken, hoe meer energie er door het elektriciteitsnetwerk heen moet. Dit zorgt ervoor dat het energienetwerk van Nederland overbelast raakt: dit noemt men “netcongestie”.

Het netwerk is momenteel dus eigenlijk te klein om volledig over te gaan op groene energie. Een voor de hand liggende oplossing lijkt het uitbreiden van het netwerk. Dat is helaas niet zo makkelijk gezegd als gedaan: het uitbreiden van het energienetwerk is namelijk een zeer kostbare en tijdrovende klus.

 

Energienetwerk OV

Wat zou wel een geschikte oplossing zijn? Wat veel mensen niet weten, is dat het OV veel te bieden heeft in de strijd tegen netcongestie. Zo hebben de trein, tram en metro een geheel eigen energienetwerk. Dit al bestaande netwerk zou Nederland goed kunnen helpen bij de overstap op groene energie! Zo pleit Tjark de Vries, directeur van Strukton Rail Nederland, ervoor dat we de infrastructuur met elkaar moeten gaan delen. Als we het OV-netwerk slimmer organiseren, kan het ook door omliggende steden gebruikt worden. Op deze manier wordt het Nederlandse energienetwerk weer beetje bij beetje ontlast  en kunnen we rustig werken aan de uitbreiding ervan.

 

Initiatieven

Er zijn al verschillende initiatieven genomen vanuit de OV-sector rondom het thema netcongestie. Zo heeft Qbuzz bijvoorbeeld het concept van “slim laden” onderzocht. Dit houdt in dat ze hun bussen opladen op de momenten waarop de druk op het energienet het laagst is. Door het netwerk op de piekmomenten zoveel mogelijk met rust te laten, helpen ze netcongestie tegen te gaan. Daarbij heeft de RET een pilot gestart met een zogenoemde “energiebank”, een soort batterij die de energie die een tram tijdens het rijden opwekt op kan slaan. De eerstvolgende tram kan deze energie vervolgens gebruiken. Dit zorgt er ook voor dat er minder druk op het elektriciteitsnet komt te staan!

 

Obstakels

Allemaal erg hoopvolle initiatieven dus. Maar waarom zijn ze nog niet toegepast in de praktijk? Helaas staat de huidige regelgeving dat niet toe. Momenteel is het namelijk zo dat het energienetwerk waar het OV gebruik van maakt, losstaat van andere energienetwerken. Omdat OV-bedrijven geen netbeheerders zijn, mogen ze dan ook geen stroom leveren. Bovendien heeft de OV-sector ook subsidie nodig om hun initiatieven uit te voeren.

Er is dus hulp nodig vanuit de politiek! Wanneer politici, netbeheerders en OV-bedrijven hun handen ineen slaan, zullen zich talloze mogelijkheden voordoen om netcongestie te verminderen.

Bron: redactie 'Energie in het OV'

close

call +