Een jaar geleden vond in Groningen het congres ‘Energie in het OV’ plaats. Organisator Strukton Rail Nederland hoopte daarmee een lans te breken voor het meervoudig gebruik van de elektriciteitsnetten van het openbaar vervoer, als een deeloplossing voor de netcongestie.
De railaannemer verbaasde zich er al langere tijd over dat zo’n voor de hand liggend idee als de inzet van bestaande elektrische infrastructuur in netcongestiegebieden maar niet op het netvlies van de beleidsmakers kwam.
Strukton kijkt met de blik van een expert naar de toepassing van het elektriciteitsnet van het OV voor andere doeleinden. De railaannemer heeft namelijk een lange staat van dienst op gebied van aanleg en onderhoud van deze netten die momenteel nog exclusief door het OV gebruikt worden.
Het organiseren van een congres - ver buiten de Randstad - met de gewaagde boodschap om het elektriciteitsnet van het OV te gebruiken voor andere doeleinden, bleek een gouden greep. Een overvolle zaal met congresbezoekers was er getuige van hoe sprekers vanuit OV-bedrijven, OV-concessieverleners, netbeheerders, openbaar bestuur en politiek dat statement omarmden. En daarbij aangaven om die boodschap ook na afloop van het congres te blijven verkondigen.
De sprekers hebben zich gehouden aan hun woord. En hebben daarmee een beweging in gang gezet die de beleidsmakers inmiddels bereikt heeft. En hoe!
Op de bestuurlijke Energietop OV van 31 mei zijn de Ministeries van KGG en IenW, Netbeheer Nederland, OV-bedrijven, brancheorganisaties en marktpartijen overeengekomen dat er concreet uitvoering gaat worden gegeven aan de gedachte om het elektriciteitsnet van het OV meervoudig te gebruiken. Minister van Klimaat en Groene Groei Sophie Hermans en Staatssecretaris van Infrastructuur Chris Jansen zullen komend najaar hun handtekening zetten onder de Netcongestiedeal, om deze aanpak op het hoogste niveau te bekrachtigen.
Tegelijkertijd is er een samenwerking tussen de OV-bedrijven op gang gekomen om te bepalen hoe het meervoudig gebruik van het elektriciteitsnet van het OV het meest effectief tot zijn recht komt, en welke inzichten nog moeten worden verkregen door het uitvoeren van pilots. Interessant is dat de topman van HTM, Jaap Bierman, in een interview in het NRC meldde dat hij afstevent op een samenwerkingsverband met de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (concessieverlener OV) en de RET op gebied van de inzet van het elektriciteitsnet van het OV, om de netcongestie in Den Haag en Rotterdam te verminderen.
Hoe dat samenwerkingsverband tussen MRDH, RET en HTM er uit gaat zien is nog niet bekend. Maar het feit dat deze drie partijen het communicatiekanaal www.energieinhetov.nl vanaf januari ’25 overnemen, maakt wel duidelijk hoe serieus deze samenwerking is. Energie in het OV gaat volle kracht vooruit – binnenkort in handen van MRDH, RET en HTM.
Deze samenwerking tussen RET, HTM en MRDH wordt getrokken door Pim Uijtdewilligen – p.uijtdewilligen@mrdh.nl