‘Energie in het OV’ trending topic op Congres Laadinfra

share Delen

Het is een zonnige dinsdagochtend in mei als een grote sliert elektrische auto’s het parkeerterrein van het industriepark Kleefse Waard in Arnhem oprijdt. Hier is vandaag het congres Laadinfrastructuur. Dit congres brengt een brede vertegenwoordiging van de branche samen. Buiten en binnen stikt het van de voorbeeldlaadpalen, banners en ideeën. Het is een groeiend wereldje, maar nog steeds klein genoeg voor vele bekenden die elkaar in de ochtend al vol enthousiasme begroeten.

Het plenaire gedeelte van het congres vindt plaats in een grote zaal en richt zich het eerste half uur op de groeiende netcongestieproblematiek. De wethouder van Arnhem refereert kort aan de potentie van het trolleynet om bij te dragen aan de oplossing. Tot dusver is er voor de kenner nog niet veel verrassends gehoord, maar die ziet wel de donkere wolken van netcongestie hangen boven de toekomst. 
Rond tien uur verschijnt Stephan Brandligt op een podium in deze zaal vol laadinfra-enthousiastelingen. Zijn verhaal geeft een helder beeld hoe er vanuit het Landelijk ActieplanNetcongestie (LAN) gewerkt wordt richting oplossingen rond de laagspanningsnetten. Bij zijn laatste slide zoomt dit verhaal – voor velen in de zaal misschien verrassend – in op de kansen van de elektriciteitsnetten van het openbaar vervoer.

Stephan’s verhaal wordt gevolgd door dat van Tjark de Vries – CEO van Strukton. Hij gaat in op de rol van Strukton – een bekende naam, maar wat doen ze nu precies? – in de rail- en energiewereld. Hij presenteert het traject van ‘Energie in het OV’. De zaal bemerkt de opbouw vanuit het verhaal van eerst de wethouder, toen de voorzet van Stephan en nu toch duidelijk de stelling van Strukton: hoe het OV vanuit niche in de energietransitie nu echt gezien wordt als een mogelijke primaire bijdrage. Het publiek luistert vol aandacht en zit op het puntje van de stoel. Her en der klinken uitroepen vanuit de toehoorders dat hier echt potentie in zit. Tjark legt historische verbanden en geeft aan de hand van het motto van Strukton aan dat het echt tijd is om OV beter te benutten. Het traject van ‘Energie in het OV’ laat dit immers zien en later deze week moet dit in de Energietop OV onder voorzitterschap van de hoogste ambtenaar van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkelijkheid worden (wat inmiddels al is gebeurd). Daarom is dít het moment om het initiatief ‘Energie in het OV’ over te dragen aan Stephan Brandligt. Stephan wordt op het podium gevraagd en met een ferme handdruk krijgt het initiatief een zachte landing binnen het LAN. Met luid applaus en een duidelijk aangestoken publiek eindigt de plenaire sessie. Tijd voor koffie.

‘Energie in het OV’ is de rest van de dag trending topic op het congres. De congresbezoekers hebben sinds vandaag scherp op hun netvlies dat OV echt kansen biedt. Het idee is zo voor de hand liggend én uitvoerbaar. Dit moet echt vooruit. Eén ding is wel duidelijk geworden; volgend jaar staat ‘Energie in het OV’ centraal op het Congres Laadinfra 2025.

close

call +