Mobiliteit wordt integraal onderdeel van decentraal energiesysteem
Naast de dagelijkse files op de A2 en de A4 treedt ook steeds vaker filevorming op het elektriciteitsnet op: netcongestie. We willen meer elektriciteit vervoeren dan het net aankan en uitbreiden is niet altijd een oplossing. Wat wel? Spits mijden, carpoolen en delen. Oók op het elektriciteitsnetwerk. En ja, dat vraagt om andere blik op energie en mobiliteit. Als we het slim doen, is netcongestie geen probleem meer. Mobiliteit wordt zo een integraal onderdeel van een decentraal energiesysteem.
Waar energiesystemen voorheen centraal werden georganiseerd, zien we nu een verschuiving. We wekken zelf duurzame energie op en willen deze collectief terugleveren aan het net. Dat gaat niet altijd en zodoende lopen systemen vast: bedrijven kunnen niet uitbreiden en nieuwbouwprojecten kunnen niet starten. “De oplossing zit aan de voorkant van de keten’’, stelt Henny de Jong van het Ministerie Infrastructuur en Waterstaat. “Vraagreductie moet op de eerste plaats staan en daarnaast moeten we de overige vraag met het aanbod bij elkaar brengen. Dat geldt voor mobiliteit, energie, ruimte, bouw en de digitale wereld. Wie heeft wat in de aanbieding? Wie heeft welke behoefte wanneer? Waar kunnen we delen, energie opvangen of op een andere manier het net balanceren? Wat gun je elkaar en hoe regel je dat?’’
Mobiliteit geeft energie
De mobiliteitssector speelt een belangrijke rol in de oplossing van de netcongestie. “Voorheen zagen we een auto als een vervoermiddel, maar we kunnen hem ook benaderen als onderdeel van een energiesysteem’’, vervolgt Henny. “Dit geeft ruimte voor opslag en transport van elektriciteit. Datzelfde geldt voor een andere kijk op de grote stroomaansluitingen bij stations. ’s Nachts rijden nauwelijks tot geen treinen, maar de aansluiting ligt er wel. Daar kun je slim gebruik van maken. Als je er zo naar kijkt, zijn er geen problemen maar kansen. Die kansen kunnen we uitsluitend benutten als partijen elkaar goed weten te vinden en met elkaar in gesprek blijven over hun wensen en behoeften. Er moeten concessies worden gedaan en patronen worden doorbroken. Maar het allerbelangrijkst is dat we eerlijk leren delen, samen leren innoveren. We zijn niet alleen in een wereld met slechts één transitie, dus we moeten allemaal rekening houden met elkaar. Idealiter scheppen we als overheid de juiste kaders om de transities te begeleiden, innovatiekansen te stimuleren en het vertrouwen te geven om te ontwikkelen.’’
Missie D+
Het aanjagen van deze innovatiekansen en creëren van vertrouwen tussen transities is de rol van Missie D+. Doel hiervan is om de ontwikkeling én opschaling van duurzame mobiliteitsoplossingen te bevorderen en deze te verbinden met andere maatschappelijke opgaven buiten mobiliteit. Hiervoor werkt het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat nauw samen met andere partijen, waaronder met innovatienetwerk Transform.